علت خاموش و روشن شدن ناگهانی تلویزیون چیست؟ چه راهکارهایی برای این مشکل وجود دارد؟ در این مقاله از تعمیرگاه دیبا پشتیبان ایرانیان بعنوان یکی از تخصصی ترین مراکز تعمیرات تلویزیون با ما همراه باشید.
یکی از مشکلات نه چندان شایع تلویزیونهای امروزی، خاموش شدنهای ناگهانی آنها است. با بروز این مشکل بدون آنکه کاربر دکمهای را فشار داده باشد شاهد خاموش شدن تلویزیون خواهد بود. برای آنکه تلویزیون به صورت خودکار خاموش شود دو دلیل اصلی وجود دارد:
- تلویزیون به خاطر تنظیماتی که به ذخیره برق کمک میکند خاموش میشود (به عنوان مثال Eco Solution روشن است)
- تلویزیون به خاطر خاموش شدن وسیلههای دیگر متصل به آن خاموش میشود (به عنوان مثال تلویزیون شما به کامپیوتر متصل است و کامپیوتر خاموش میشود یا در حالت خواب قرار میگیرد و باعث خاموشی تلویزیون میشود)
راه حلهای زیر را برای رفع این مشکل مطالعه کنید، اما باید توجه داشته باشید که تعدادی از این توابع و راه حلها ممکن است برای مدلهای مختلف تلویزیون کارایی مثبتی نداشته باشند. در صورتی که راه حلهای ارائه شده را امتحان کردید و تلویزیون شما همچنان مشکل داشت احتمال نیاز به سرویس شدن توسط افراد متخصص دارد.
Eco Solution (حسگر نور محیطی)
فناوری Eco Solution معمولاً در گوشههای تلویزیون قرار دارد. این فناوری معمولاً زمانی که تشخیص بدهد که شما هیچ سیگنالی از منبع دریافت نمیکنید، تلویزیون را خاموش میکند (مثلاً شما گیرنده دیجیتال (Set Top Box) خودتان را به حالت آماده به کار تغییر دادهاید) و یا بعد از گذشت مدتزمان طولانی از طرف کاربر یا بیننده هیچ عملیاتی (تغییر کانال، تغییر صدا) دریافت نکند به صورت خودکار تلویزیون را خاموش میکند.
شما میتوانید گزینههای Eco Solution را از طریق مسیر زیر تغییر بدهید.
- از قسمت تنظیمات وارد تنظیمات عمومی شوید، سپس وارد قسمت Eco Solution شده و دکمه Auto Power Off را بزنید.
در تعدادی از مدلهای مختلف تلویزیون نیز شاید نیاز داشته باشید به طریق زیر عمل کنید
- از قسمت منو وارد قسمت تنظیمات شوید، سپس به قسمت Eco Solution بروید.
راه حلهای دیگر
از قسمت تنظیمات بررسی کنید و ببینید که آیا تایمر خواب را برای تلویزیون فعال نکردهاید. برای این کار در مدلهای قدیمی تلویزیون میتوانید به قسمت منو بروید، از آنجا وارد تنظیمات شوید و بعد از آن گزینه زمان (Time) را بزنید و سپس تایمر خواب را بررسی کنید.
بعضی از مدلهای تلویزیونهای قدیمی، حتی اگر گزینه بهروزرسانی حالت آماده به کار آنها فعال شده باشد باز هم میتوانند خاموش و روشن شوند. اگر این تابع فعال باشد، تلویزیون شما تا حدودی روشن خواهد شد (هیچ صدا یا تصویری وجود ندارد) و فقط نور آماده به کار (stand-by) به حالت فلش زدن روشن میشود. در این حالت تلویزیون به دنبال آخرین آپدیت سیستم عامل از طریق سیگنال پخش رادیویی و دریافت آخرین آپدیت در صورت وجود آن خواهد بود.
شما میتوانید این تابع را تغییر دهید. برای این کار وارد قسمت تنظیمات شوید، سپس به قسمت آپدیت نرمافزار بروید و از آنجا وارد قسمت آپدیت حالت آماده به کار شوید و آن را غیرفعال کنید.
تلویزیون شما به چه وسیلههایی متصل است؟
اگر منبعی که تلویزیون شما به آن متصل است خاموش شود ممکن است که صفحه تلویزیون نیز تاریک شود. به عنوان مثال ممکن است زمانی که شما گیرنده دیجیتال خودتان را خاموش کنید یا زمانی که تلویزیون به کامپیوتر متصل است و آن خاموش میشود یا در حالت خواب قرار میگیرد باعث خاموش شدن تلویزیون میشوند.
در صورتی که قسمت تنظیمات تلویزیون را بررسی کردید و مشکل خاموش شدن آن هنوز ادامه داشت، ارتباط و اتصال تلویزیون را با گیرندههای دیجیتال، رایانههای شخصی یا وسیله دیگر قطع کنید و سپس آنها را به صورت نوبتی به تلویزیون وصل کنید تا مشاهده کنید که مشکل از کدام وسیله است که باعث خاموش شدن تلویزیون نیز میشود.
در صورتی که تمام راهکارهای عنوان شده را انجام دادید و هنوز مشکل خاموش شدن تلویزیون شما حل نشد، بررسی کنید که آیا سیستم عامل تلویزیون شما بهروز شده است یا خیر. سیستم عامل تعدادی از تلویزیونها نیاز دارند که به صورت مستمر آپدیت و بهروز شوند.
تلویزیون خود به خود خاموش میشود
برای رفع این مشکل مراحل زیر را انجام دهید.
1-احتمالاً ذخیره برق یا تابع تایمر خواب باید تنظیم شود. این میتواند باعث شود در زمانهایی که تلویزیون هیچ فعالیتی را تشخیص نمیدهد خاموش یا روشن شود. در صورتی که تلویزیون در فواصل منظم مانند 30 دقیقه یکبار یا یک ساعت یکبار خاموش یا روشن شود، احتمال دارد یکی از این تابعها تنظیم شده باشد. برای آنکه متوجه شوید که تلویزیون شما توابع ذخیره برق مانند Idle TV Standby، تایمر روشن شدن (On Timer) و تایمر خواب (Sleep Timer) را دارد باید هم برای تلویزیونهای اندروید و هم سایر تلویزیونها دفترچه راهنمای آن را مطالعه کنید.
2-از اتصال دقیق و صحیح برق اطمینان داشته باشید
- اگر سیم تلویزیون شما از پشت قابلیت خارج شدن دارد، اطمینان حاصل کنید که به صورت صحیح و کامل به پشت تلویزیون وصل شده است
- در صورتی که تلویزیون شما دارای یک آداپتور برق متناوب است، از اتصال سیم برق اصلی تلویزیون و آداپتور اطمینان حاصل کنید
- مطمئن شوید که سیم برق به درستی به منبع برق بر روی دیوار متصل شده است
- سعی کنید از واسطهها برای اتصال تلویزیون به برق استفاده نکنید و آن را مستقیم به برق وصل کنید تا مطمئن شوید که دستگاههای اضافی باعث ایجاد مشکل در تلویزیون نشوند
- پریزهای برق مختلفی را امتحان کنید و مطمئن شوید که جریان برق خروجیهای برق برقرار است
3-باتریهای کنترل (ریموت) تلویزیون را بررسی کنید و مطمئن شوید که هنوز شارژ دارند. این آزمون را زمانی انجام دهید که نمیتوانید از راه دور به خوبی تغییراتی را در تلویزیون اعمال کنید.
توجه داشته باشید که
- در صورتی که از ریموتهای دیگری استفاده میکنید آنها را نیز بررسی کنید
- بررسی پوشش سنسور ریموت نیز راه دیگری است که مشخص کند آیا مشکلی وجود دارد یا خیر. برای پیدا کردن اطلاعات در مورد مکان سنسور کنترل بهتر است که دفترچه راهنمای آن را مطالعه کنید. البته اگر کنترل از راه دور از نوع مادون قرمز باشد نمیتوان از این طریق آن را بررسی کرد
4-تمام دستگاههای خارجی که به تلویزیون متصل هستند را جدا کنید (مانند آنتن، فلش، HTMI، LAN و… ) و فقط سیم برق را متصل کنید و بررسی کنید که دستگاههای خارجی باعث این مشکلات شدهاند یا خیر. در صورتی که مشکل را پیدا کردید دستگاهها را دوباره متصل کنید و یا دستگاهها را به صورتی تکی متصل کنید تا مشکل را پیدا کنید.
- پایانههای تلویزیون
- کابل را بردارید
- دستگاههای خارجی
- روتر
- دستگاههای شبکه
- دستگاه هارد دیسک USB
- آداپتور LAN وایرلس USB (UWA-BR100)
- تجهیزات ویدیویی
- تجهیزات آنتنی (هوایی) مانند تقویتکنندهها
5- مطمئن شوید که تابع وایفای (WI-Fi) تلویزیون خاموش است
6- تنظیمات مجدد برق و قدرت را هم برای تلویزیونهای اندرویدی و هم تلویزیونهای دیگر انجام دهید
7- سیستم عامل و نرمافزار تلویزیون را به آخرین ورژن ارتقا دهید و آن را بهروز کنید
8- تنظیمات تلویزیون را به حالت کارخانه برگردانید. این کار را هم برای تلویزیونهای اندرویدی و هم تلویزیونهای دیگر انجام دهید.
در صورتی که با انجام راهکارهای گفته شده مشکل تلویزیون شما حل نشد احتمالاً لازم است که توسط یک فرد متخصص سرویس و مشکل یابی شود.